Syntetyczny czy mineralny? Jaki olej silnikowy wybrać do auta po chiptuningu?

Syntetyczny czy mineralny? Jaki olej silnikowy wybrać do auta po chiptuningu?

Chiptuning to popularna metoda zwiększania mocy silnika poprzez modyfikację oprogramowania sterującego jednostką napędową. Zwiększona moc i moment obrotowy przekładają się na większe obciążenie silnika, dlatego dobór odpowiedniego oleju staje się jeszcze ważniejszy. Jaki olej najlepiej sprawdzi się po chiptuningu – syntetyczny czy mineralny?


Wpływ chiptuningu na wymagania dotyczące oleju

Chiptuning podnosi osiągi silnika, co wiąże się z wyższymi temperaturami pracy, większym obciążeniem mechanicznym oraz intensywniejszym zużyciem poszczególnych elementów. W takich warunkach olej musi:

  • zapewniać skuteczne smarowanie w wyższych temperaturach,
  • zachować stabilność lepkościową,
  • minimalizować osadzanie się nagaru i innych zanieczyszczeń,
  • chronić elementy silnika przed nadmiernym zużyciem.

Nieodpowiednio dobrany olej może prowadzić do przyspieszonego zużycia turbosprężarki, zatarcia silnika lub problemów z układem smarowania co każe Ci szukać mechanika: https://s-performance.pl/oferta/.


Olej syntetyczny – czy to najlepszy wybór?

Olej syntetyczny to najczęściej rekomendowana opcja dla samochodów po chiptuningu. Ma on kilka istotnych zalet:

  • Lepsza odporność na wysokie temperatury – oleje syntetyczne są stabilniejsze termicznie, co oznacza, że nie tracą swoich właściwości w ekstremalnych warunkach.
  • Doskonałe właściwości smarne – zmniejszają tarcie, co wpływa na lepszą ochronę silnika.
  • Dłuższa trwałość – w porównaniu do mineralnych odpowiedników oleje syntetyczne wolniej się degradują i zachowują swoje właściwości przez dłuższy czas.
  • Mniejsze osady i nagar – dzięki czystszej formule syntetyczny olej redukuje powstawanie osadów, co ma kluczowe znaczenie przy zwiększonym obciążeniu silnika.

Nie bez powodu eksperci branży motoryzacyjnej podkreślają, że po chiptuningu warto postawić na wysokiej jakości olej syntetyczny o odpowiedniej lepkości, dopasowanej do specyfiki silnika i stylu jazdy.


Czy olej mineralny jest dobrym wyborem?

Olej mineralny to podstawowa i najtańsza opcja, jednak nie sprawdza się w silnikach poddanych tuningowi. Jego wady to:

  • Gorsza odporność na wysokie temperatury – szybciej traci swoje właściwości w ekstremalnych warunkach, co może prowadzić do przegrzania silnika.
  • Krótsza trwałość – wymaga częstszej wymiany, ponieważ szybciej ulega degradacji.
  • Większe osady i zanieczyszczenia – przy intensywnej eksploatacji szybciej prowadzi do powstawania nagaru.

W efekcie olej mineralny nie jest polecany do pojazdów po chiptuningu, zwłaszcza tych z turbosprężarką.


Jak dobrać lepkość oleju po chiptuningu?

Dobór odpowiedniej lepkości oleju jest równie ważny jak jego rodzaj. Po chiptuningu warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Wysokotemperaturowa lepkość (np. 5W-40, 10W-60) – silniki o zwiększonej mocy generują więcej ciepła, dlatego olej musi zapewniać stabilne smarowanie w wysokich temperaturach.
  • Zgodność z normami producenta – warto sprawdzić, czy olej spełnia specyfikacje podane w instrukcji pojazdu.
  • Rodzaj silnika – dla silników z turbodoładowaniem zalecane są oleje o wyższej odporności na utlenianie i większej stabilności termicznej.

Tyle w tym temacie!

Po chiptuningu silnik pracuje pod większym obciążeniem, dlatego wybór oleju ma kluczowe znaczenie. Zgodnie z zaleceniami z s-performance.pl najlepszym rozwiązaniem jest olej syntetyczny, który oferuje lepszą ochronę w wysokich temperaturach, stabilność lepkościową i dłuższą trwałość . Olej mineralny nie jest zalecany, ponieważ szybciej traci swoje właściwości i może prowadzić do problemów z układem smarowania.

Pamiętaj – regularna kontrola poziomu oleju i jego wymiana w zalecanych interwałach to klucz do utrzymania silnika w dobrej kondycji, zwłaszcza po modyfikacjach zwiększających jego moc.

ating